Äntligen hundförarbälte!

Jag har länge varit sugen på att köpa ett hundförarbälte då det känns som om det verkligen skulle underlätta mina promenader med vovvarna, särskilte eftersom Amy aldrig går lös och att det skulle vara skönt att ha händerna fria ibland. Så igår köpte jag ett bälte med plats för godis och mobiltelefon bland annat. Väldigt bra nu också när det blir sommar, då jag ofta har kläder utan fickor.
 
Tog en härlig sväng nu på morgonen med bältet och tränade med hundarna. Dia hade sele och lina och jag tränade lite extra inkallning med bus och godis. Hon tog faktiskt godisen nu. Amy var också mycket duktig och lyhörd. 
 
Som jag faktiskt hade hoppats så dök det upp ett par rådjur. Dia är ju sån att hon kan börja jaga, men avbryter sedan. Men hon blir ganska blockerad, så jag har bestämt att träna mycket på kommandot stanna. Så när rådjuren hoppade förbi oss och Dia hajade till så ropade jag stanna. Eftersom jag höll i linan tog det ganska snabbt stopp för Dia, som stod där och såg förvånad ut och tittade på mig. Jag började locka henne tillbaka, och faktiskt så kom hon springande och ville busa, först med mig och sen med Amy. Det tog lång tid för Amy att släppa blicken efter rådjuren, men tillslut lyckades jag få hennes uppmärksamhet och belönade med godis. För att göra allt ännu roligare kastade jag ut lite godis i gräset som de fick leta efter. 
 
Det var kul att se att Dia genast kom tillbaka när jag ropade, trots att rådjuren skuttade vidare. Så det är bara att träna på! På vägen hem hittade Dia en pinne som hon blev fäst vid, och jag och Amy tränade vidare på att gå fint i koppel och en massa kontaktövningar.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0