Träningspromenad med ämnet gå fint i koppel

Idag på förmiddagen var jag hos Sara och färgade håret, eftersom vi inte har någon spegel och dusch inne i stora huset, och jag kände mig inte så sugen på att gå upp i lillstugan. Efter det har vi tagit en riktig träningspromenad med hundarna. Jag passade på när jag hade Sara till hjälp. Inspirerad av kontaktkontraktet testade jag en massa av Eva Bodfäldts tips om följsamhet.
 
Jag började med Amy och testade att springa och sedan tvärnita. Amy fungerar så att hon sätter av i full fart och så tar det tvärstopp när jag stannar. Då fick hon komma tillbaka till mig och fick belöning. Tanken är ju att hunden ska stanna innan kopplet sträcks. Jag gjorde detta många gånger, och bytte även håll. Det kändes som om hon faktiskt börjar sakta in lite, framför allt så gav det resultat genom att hon inte kastade sig ut i kopplet tillslut. Men tror man skulle behöva hålla på så länge innan det gav något varaktigt resultat. 
 
Provade samma sak med Dia, och det gick betydligt bättre. Det första hon gjorde när jag började springa var att titta upp på mig, ungefär som om hon tänkte "men matte, vad gör du för kul?" Hon stannade också betydligt snabbare än Amy. Det jag provade med Dia var också att jag och Sara bytte koppel när hon gick och nosade i marken, så att hon inte märkte det, och sedan vände jag och Amy riktning utan att säga någonting. Detta ska göra att hunden lär sig att hålla bättre koll på matte eller husse. Dia såg mycket förvånad ut när hon märkte att jag hade bytt riktning. Detta skulle dock inte fungera på Amy, tror jag. Hon bryr sig inte så mycket om vem som håller i kopplet, bara hon får gå och nosa. Men det gäller ju att inte ge upp. Få öva dessa saker en tid och se vilket resultat det ger. 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Terése

Det där skall jag nog också ta och testa. Tror det kommer gå rätt bra, men för ett par år sedan så hade det behövts tränas än mer :P

Svar: jo det är ju vissa såna perioder :)
Amy och Dia

2014-03-31 @ 21:55:04
URL: http://bouvierbaby.se
Postat av: J.

kontaktkontraktet är en de bästa hundböcker jag läst, så bra är den!

Svar: ja verkligen jättebra!
Amy och Dia

2014-04-01 @ 00:09:13
URL: http://spetsliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0