Trotsdagen

Idag har Dia varit på trotshumör. Och hon måste välja en dag då jag är sjuk och inte har varken röst eller ork att göra det där lilla extra. Nu är det ju inte trots, och det är ju inte heller så att hon väljer dagar att inte lyda. Men hon har verkligen haft selektiv hörsel och varit extra svårmotiverad. 
 
Det började med att hon sprang efter en bil som kom och åkte på vägen utanför, och när jag ropade att hon skulle stanna så lyssnade hon inte. Hon brukar annars vara ganska bra på att stanna på kommando. Så jag fick ta till "hit-strategin", dvs ropa hit och gå åt ett annat håll. Och då kom hon genast. 
 
Trots att jag är sjuk orkade jag mig iväg på en promenad. Passade på att träna inkallning samt att avbryta lek. Det gick väldigt bra när vi tränade. Jag ropade på henne och när hon kom fick hon en massa bus. Amy tränar man bäst med lite godis, och jag hade med mig korv i fickan. Jag ropade på henne när de lekte, hon kom och fick sitta framför mig för att få korven, och sen belönades hon med att hon fick återgå till leken. Det fungerade väldigt bra faktiskt. De brukar annars kunna vara rätt svåra att avbryta när de är inne i sin lek. 
 
Hur som helst.. Jag tror att det är lätt att "glömma bort" inkallningsträningen med Dia eftersom hon är så följsam i sig själv. Det är få gånger man verkligen måste kalla in henne, och för det mesta lyder hon utan problem. Men som sagt, ibland visar hon prov på att hon behöver tränas mer.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Evelina - hundvardag.se

Så himla läcker!

2014-02-05 @ 08:45:31
URL: http://hundvardag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0