Olika uppfostringsmetoder

Ja då blev jag sjuk då... Inte alls vad jag hade planerat. Hade ju tänkt måla en massa i huset, ta en härlig långpromenad med hundarna... Nu kan jag bara ligga och slappa i soffan. Hoppas det går över fort i alla fall.

Är lite jobbigt med tanke på hundarna. Det var knappt så att jag orkade upp i morse för att gå morgonpromenade, och fick vända hem mycket tidigare. Men de verkar anpassa sig rätt bra faktiskt. Nu ligger de också och slappar i soffan.

Jag läser lite i härliga hund om att som matte och husse ha olika uppfostringsmetoder av hunden. Känner igen mig lite i det faktiskt. Jag är nog mer för mjuka metoder än vad sambon är. Han är inte direkt sträng mot hundarna, utan mer att han inte tycker att man ska "dalta" med dem. Jag däremot tycker inte att jag "daltar" med dem, utan har ju uppfattningen om att när man belönar ett beteende så ökar chansen att hunden gör samma sak igen. Det är inte att dalta utan att göra det som lönar sig mest. 

 

NI SOM ÄR HUSSE OCH MATTE, HAR NI OLIKA UPPFOSTRINGSMETODER?

 

 

Kommentarer
Postat av: Terése

Jag har ju lärt upp min sambo kring hundar då han inte har någon tidigare erfarenhet av hund alls, så han har samma uppfostringsmetod som mig... eller nä, för han tränar ju inte Tolstoj alls, utan det har han lämnat till mig. Dock verkar han inte förstå att det faktiskt är jag som har lärt honom vissa beteenden utan tror att hunden gör så bara av sig självt. Otacksamt värre :P Men han "daltar" med honom när det väl ges tillfälle iaf :)

Svar: haha, ja det var otacksamt :p min sambo verkar tänka att hundar ibland ska bete sig rätt utan att man har lärt dem hur de ska bete sig, och då får jag förklara att det är vi som måste lära in det först :p
Amy och Dia

2014-02-04 @ 20:35:23
URL: http://bouvierbaby.se
Postat av: Evelina - hundvardag.se

jag och min sambo har definitivt helt olika metoder (och tankar!). Husse blir sur på hundarna när dom inte gör som han vill fastän han inte sagt åt dom vad dom SKA göra, och det gör mig irriterad. Jag säger åt hundarna vad dom ska göra istället för vad de inte ska göra.
Är vi ute på promenad tillsammans är det jag som håller båda hundarna, annars blir jag så arg på honom för att han "gör fel".. Eller snarare inte gör nånting alls utan låter dom bete sig hur dom vill. :P

Svar: hehe, känner igen mig i det där. Tycker också man ska säga VAD de ska göra istället för att skälla på dem. Ibland känns det som om folk överskattar vad hundarna förstår, man måste ju vara tydlig mot dem.
Amy och Dia

2014-02-05 @ 08:48:56
URL: http://hundvardag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0