Busfrön!

Jag är ägare till två busfrön. Egentligen är det framför allt ett busfrö (Dia) och hon är bra på att få med sig Amy i leken. Jag brukar vara rätt generös med att låta dem busa, men det jag vill är ju att de ska sluta när man säger till. För det finns ju tillfällen då det är mer eller mindre lämpligt. 
 
Så jag tränar en del på att avbryta deras lek, vilket jag kan vara ärlig och säga inte är så vidare lätt alltid. Jag har fått prova lite olika metoder, och det som verkar fungera bäst är att försöka få deras uppmärksamhet när chanserna är som störst att de hör mig, t ex om de tar en kort paus. Med Dia fungerar det bra att själv uppmana till lek, fast med mig istället. Och när hon kommer till mig får hon lite bus och sedan återgå till att leka med Amy. Det är den belönande vägen. 
 
En annan metod som faktiskt också fungerar är att vara väldigt envis. Jag säger åt Dia lugnt men bestämt att det räcker, och jag ger mig inte förrän hon lyssnar, då får hon beröm. Så går det en stund utan att de busar. Jag har dock märkt att om man är lite mer generös själv så får man bättre gensvar. Då kan jag också stå på mig när det verkligen gäller. Dia fungerar lite så, att om man verkligen visar att man inte tänker ge sig, då slutar hon. 
 
Då jag framför allt går in och styr är när jag märker att Amy tröttnar. Amy är lite dålig på att säga ifrån, men man ser att hon inte vill längre. Hon kan gå och liksom gömma sig bakom mig. Annars är det viktigt för dem att få vara busfrön ibland.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: j.

Haha! Så himla söta dom är, dom ser så roliga ut när dom busar :)

2014-02-13 @ 12:58:17
URL: http://spetsliv.blogspot.com
Postat av: Monica o Jacob

Vilka underbara bilder på busfröna;-)
Här busas det också "tanterna" har blivit valpar på nytt och varvar Sture vilket gör honom grym ;-)
Ha en skön kväll

Svar: Haha härligt att få bli valp på nytt :)
Amy och Dia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0