Det här med hundmöten

Nu är det ombytta roller, Dia har blivit värre vid hundmöten medan Amy har blivit bättre. Jag har ju tränat mycket med Amy, så det känns riktigt kul att det har gett resultat. Nu kan vi gå förbi andra hundar och hon tittar på mig under hela mötet! 
 
Däremot Dia... Hon har böjat resa ragg och göra utfall, dock är hon inte aggressiv, utan tror hon är mest osäker. Tidigare har hon nästan gömt sig lite bakom mig, så det har inte varit något problem. Jag har varit noga med att aldrig låta henne hälsa på andra hundar på promenad och försökt vara lugn och inte göra någon affär av det. Tyvärr har hon väl påverkats mycket av hur Amy var förut.
 
Det svåra med det hela är ju att Dia är så svår att belöna just nu, då hon varken är intresserad av godis eller leksaker när vi är ute på promenad. Och hon blir väldigt låst när hon ser andra hundar, även om vi är på lååångt avstånd. Jag försöker hålla avstånd. Det jag gör nu är att lära henne att gå fint vid min sida, och det tränar vi in under lugna omständigheter. 
 
Idag lyckades jag faktiskt få lite kontakt med henne, hon tittade upp på mig och gjorde en ansats till att busa med mig. Det varade väldigt kort, men ändå, kändes som ett stort framsteg. Jag lyckades även få henne att sätta sig och lugna ner sig medan hundarna stod och skällde i sin hundgård. Jag ska bygga vidare på den lilla kontakt vi fick idag. Kanske hon kan bli mottaglig för belöningar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0