Jagar katter...

Dia har verkligen fått upp ögonen för det här med katter, så nu börjar det bli hög tid att verkligen få bukt med det! Vi har ju en katt hemma, Karna. Så fort Dia ser Karna vill hon leka. Som tur är gör hon ingenting mot Karna om hon når fram till henne, hon luktar mest. Men Karna gillar det inte alls. Hon fräser och smäller Dia på nosen, men det biter inte på Dia. Och när Dia ser en katt ute vill hon jaga den. 
 
Så nu har jag börjat med mycket kontaktövningar samt skvallerträning. Dia lyssnar för det mesta när man säger åt henne, men om katten är för nära blir hon blockerad. Så det gäller att börja på långt håll. I morse har jag klickat och belönat så fort Dia ser Karna inne, och det har fungerat bra, Dia har blivit intresserad av mig istället för Karna. Vi får fortsätta så, och sedan göra det svårare och svårare. Det svåraste kommer vara att få Dias uppmärksamhet när hon ser Karna eller någon annan katt springa, det triggar henne. Det är på något sätt enklare när hon är lös, märkligt nog. Då kan man ropa på Dia och springa åt andra hållet, för Dia är verkligen en hund som vill följa med flocken. Hon har vänt på en sekund mitt i jakten efter en fågel för att jag ropade och vi sprang iväg. Men känner att jag verkligen måste få bort detta, då jag tycker synd om Karna...
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0