Pipande leksaker...

...var tydligen väldigt popuärt hos mina hundar. Jag har ju lekt med dem med leksaker förut, men faktiskt aldrig provat pipleksaker. Dia har aldrig varit någon som blir överlycklig av leksaker. Visst kan hon jaga en boll ibland, men för det mesta verkar hon inte jätteintresserad. Amy däremot har gillat bollar väldigt mycket, men det hänger också på hennes humör. Så att använda lek och leksaker i träning har jag inte gjort ännu, utan kört mer på godis och beröm. Jag har dock ett tag funderat på om inte någon fladdrande pipleksak skulle vara någonting, så jag åkte och köpte två stycken. När jag kom hem blev ju hundarna som galna! Vilket gensvar :)
 
Jag har därför börjat träna lite, bland annat inkallning, med hjälp av leksakerna och faktum är att det fungerar mycket bättre än godis. Varken Dia eller Amy är tokälskare av godis, det beror väldigt mycket på humör och vilka störningar som finns i omgivningen. Pipleksakerna däremot har varit en hit varje gång jag tagit fram dem. Jag har gjort det sparsamt så att jag inte ska tjata ut det hela. Igår när vi gick eljusbanan hade jag med mig en liten pipleksak som jag köpte på vägen. Dia var lös och när hon sprang iväg en bit ropade jag på henne, sedan pep jag med leksaken och hon kom som ett skott. Det viktigaste nu är som sagt att tänka på att inte tjata ut det. Dia är en hund som tröttnar rätt fort av repetition, så det gäller att hela tiden komma med nya idéer. Men det är ju det som är det roliga också :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0