Gula hund

Igår såg jag för första gången en hundägare som satt ett gult band på kopplet. Jag fick reda på det här med Gula Hund på facebook och tycker faktiskt att det är en bra idé. Det gäller ju bara att folk förstår signalen. Men jag gjorde ju det igår, och ökade avståndet till den hunden.
 
Eftersom jag har en hund som är försiktig och kan bli rädd förstår jag verkligen syftet med Gula Hund. Ibland har jag varit med om att folk har gått fram till mig och pratat med Dia, trots att de ser att hon blir jättestressad av det. I sådana situationer skulle jag ju egentligen inte behöva något gult band eftersom vilken idiot som helst kan se att Dia är stressad, och då handlar det mer om okunskap om hundar om man ändå ska hålla på och locka och prata. 
 
Allmänt är jag av den åsikten att det är mitt ansvar att se till att jag håller det avstånd jag behöver och jag kräver inte att omgivningen ska anpassa sig efter mig. MEN däremot är det ju schysst att ta hänsyn till andra om man ser att det är en hund som kanske behöver lite space. Man kan hålla lite avstånd om man har den möjligheten. 
 
När jag och Elin gick en promenad i Uppsala häromdagen mötte vi en man med en liten hund. Jag gick in på en liten stig vid sidan av för att träna med Amy. Jag hade godis och leksak och det fungerade väldigt bra. Mannen stannade och pratade lite med Elin. Fine. Jag stod och jobbade med att mina hundar skulle ha fokus på mig. Men när Elin fortsätter gå lite långsamt så står mannen kvar och låter sin hund stå och nosa. Fine, det hade inte varit några problem om jag hade kunnat gå vidare med det avstånd jag vill ha. Nu var det så att det var staket på båda sidor om stigen där jag stod, så den enda vägen för mig att fortsätta var att går tillbaka rakt mot mannen med hunden och passera dem. Och då tänkte jag faktiskt ser du inte att jag står här och jobbar med mina hundar för att jag inte vill att de ska hälsa på din hund, så varför står du kvar och blockerar vägen för mig bara för att din hund vill nosa? Där hade förmodligen ett gult band inte heller hjälpt. För det handlar ju lite om att kunna läsa av sin omgivning. 
 
Jag tycker att det är synd att det ska behövas ett gult band egentligen, man borde läsa av de hundar man möter och ta hänsyn ändå, men det är många som uppenbarligen inte tänker så. Så kanske ett gult band kan göra folk mer uppmärksamma. Det är ett enkelt sätt att kommunicera.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Monica o Jacob

Synd att inte alla resonerar som du.
Ha en bra dag

Postat av: Elin och Billy

Det är en fin tanke med gula bandet, men man tycker ju det inte borde behövas och att att människor skulle kunna respektera varann och andras hundar :(

Svar: nej precis min åsikt...
Amy och Dia

2013-12-18 @ 18:52:33
URL: http://aktivaussie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0