Kan det vara löpet?

Igår blev jag väldigt överraskad av Wynees beteende när jag åkte för att hälsa på min pappa. Wynee har ju träffat deras hund Zelda vid två tillfällen och det har gått hur bra som helst. Först träffades de hemma hos min pappa och sedan har de träffats en gång hemma hos oss. Men igår hände något. Jag och pappa märkte redan innan Zelda kom att Wynee var väldigt uppspelt. Vi satt ute på deras uteplats, och Wynee var otroligt rastlös och skällde mycket. Sedan när Zelda kom och de skulle hälsa så flög Wynee på henne. Helt oprovocerat. Lyckligtvis hade båda koppel så vi särade dem genast. I samma veva var Wynee på även Dia och Amy. Men när jag drog undan henne och pappa gick iväg med Zelda var det lugnt igen mellan mina hundar. Men resten av kvällen fick vi hålla Wynee åtskild från Zelda.
 
Jag har aldrig sett Wynee som hon var igår. Även på promenaderna var hon väldigt okoncentrerad och stressig. Hon löper ju just nu så jag hoppas att det kan bero på det. Har pratat med hennes tidigare ägare som säger att hon brukar bli flåsig och gnällig när hon löper, men hon hade aldrig flugit på någon annan hund, och hon tyckte inte riktigt att hon kände igen beteendet. Löpet är snart slut så vi får väl se hur det artar sig. Jag har tagit tempen men hon har ingen feber och verkar inte må dåligt i övrigt. Däremot har hon lite sämre aptit. 
 
Idag har jag ägnat mig mycket åt framför allt Wynee med tanke på gårdagen. Vi har gått mycket i skogen, och jag tog även med henne in till stan där vi gick runt i en park och jag tränade lite vardagslydnad, bland annat att vara i närheten av andra hundar. Jag märkte ju redan i fredags att hon blev väldigt uppspelt när vi skulle gå den där hundpromenaden. Hon har aldrig reagerat så på andra hundar tidigare. Men jag tror att hon kan bli uppjagad av Amy och Dia också, tyvärr. Amy är ju ganska jobbig med andra hundar, trots att jag tränat mycket på det. Hon blir fortfarande väldigt intresserad vilket naturligtvis smittar av sig på Wynee. Så idag gick jag med bara Wynee runt i parken och tränade att hon skulle sitta och stanna kvar när vi såg andra hundar. Och det var som en helt annan hund! Hon var lugn och det var lätt att få kontakt med henne. Även om hon blev lite intresserad ibland så var det lätt att bryta och få henne att komma till mig. Kändes jättebra med tanke på gårdagen! Min fina tjej.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0