Privatträning med Dia

Förra veckan var jag med Dia på privatträning på Hundhjälpen i Uppsala. Hon frågade mycket kring Dia, och det handlade nu mycket om hennes skygghet. Vi var även ute i en av deras träningsrastgårdar och Dia fick möta en annan hund, först kopplad och sen lös.

Det var en väldigt givande timme och när jag åkte därifrån hade vi bestämt att vi ska lägga upp ett slags träningsprogram för Dia som ska syfta till att hon i långsam takt får vänja sig vid en "trigger" som befinner sig på så pass långt avstånd att hon inte går upp i negativ stress, och sedan att man flyttar den här triggern närmare och närmare.

Jag har ju rådfrågat så många och de flesta tips jag fått handlar om att utsätta Dia för det som hon är rädd för så att hon tillslut vänner sig. Men jag har hela tiden haft en känsla i magen att " det här hjälper inte Dia, utan snarare kan det göra henne ännu mer nervös." Det var därför det var så skämt att komma till någon som bekräftade detta, och som inte tyckte att det var en bra väg att gå för just Dia. På andra hundar kan det funka. Hon sa att det är viktigt för Dia att kunna slappna av även om det finns en "trigger" i närheten. Och att hon får erfara att det inte händer något läskigt.

Så nu ser jag fram emot fortsättningen!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0