Kontaktövningar och lite aktivering

Efter en promenad i solen har jag och hundarna ägnat oss åt lite kontaktövningar. Dia behöver det. Det går bättre och bättre, känns som om Dia börjar förstå hela grejen.
 
Så här tränar jag med Dia:
 
- Jag håller fram en godis och hon ska ta ögonkontakt med mig. När hon gör det klickar jag och ger henne godiset.
 
- Jag lägger en godis på golvet framför henne och hon ska ta ögonkontakt med mig för att få godiset. 
 
- Jag säger sitt och håller godiset bakom ryggen. När hon tar ögonkontakt med mig klickar jag och hon får godiset.
 
 
Gör samma sak med Amy, hon är bra på vissa saker men sämre på andra. Dia lär sig snabbare än Amy. Men så är hon ju valp också.
 
Jag vet inte vad andra valpar på 7 månader kan, det är nog väldigt olika. Jag vill inte träna in för mycket samtidigt, utan vill ge henne tid att lära sig saker ordentligt. Vi har ju också tränat mycket att den viktiga vardagslydnaden, som t ex inkallning, då det är en av de viktigaste sakerna jag vill att hon ska lära sig. Det här kan Dia i alla fall:
 
- Sitt
- Ligg
- Stanna
- kom
- Snurra
 
Vi har börjat lite smått på att lära henne krypa. 
 
 
 
Det här kan Amy:
 
- Sitt
- Ligg
- Stanna
- kom (även om hon kommer lite när hon själv vill)
- snurra
- Vacker tass (med en och två tassar)
- hoppa (stå på två ben)
 
Vi har ju bara haft Amy sedan november, och de tidigare ägarna har inte lagt sin själ i att lära henne saker tyvärr. Men man får ta en sak i taget :)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Quila o Ronja

Hej, och tack för din kommentar!!!
Blev så glad :-)

Kul att läsa i din blogg.
Håller med dig, kontaktövningar är absolut det viktigaste att lära in. Det är liksom grunden till allt.
Fina hundar du har
/Susanne

2013-08-26 @ 23:31:22
URL: http://quilaoronja.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0