Unghundskurs

I onsdags var jag och Dia på unghundskurs på Hundens hus. Kvinnan som har kursen är samma som vi tog en privattimme hos förut, angående Dias skygghet. Jag pratade mycket med henne innan kursen, eftersom hon träffat Dia och vet hur byg hon är. Vi kom överens om att jag skulle prova på första gången för att se hur det gick. 
 
Det roliga var att det gick över förväntan! Dia var jätteduktig, och då menar jag att hon kunde vistas bland de andra kursdeltagarna och deras hundar bättre än jag trodde. Visst var hon nervös, men inte alls så mycket som jag var beredd på. Vid flera tillfällen kunde vi stå i ringen med de andra. Jag var noga med att inte kräva för mycket av henne och inte tvinga henne till någonting. Att vara i den miljön är tillräcklig träning för henne i början. Hon klarade av enkla övningar som sitt och att gå i koppel. Hon klarade också utan problem att gå förbi alla de andra som stod på led, utan att dra i kopplet. Man märkte också att hon inbland var väldigt nyfiken på de andra hundarna. Men det besvärliga är ju att hon inte alls vill ha godis när hon är nervös. Så jag försökte anpassa övningarna till henne, vilket gick bra.
 
Hundinstruktören är jättebra och tar verkligen Dia på ett bra sätt, låter henne få vara på sin nivå. Så det kändes jättebra efter kursen och vi ska absolut fortsätta. Tror det här kommer att vara jättebra för Dia!
 
 

Kommentarer
Postat av: j.

Fina Dia!

2014-02-28 @ 21:55:08
URL: http://spetsliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0