Amy och rådjuren

Igår kväll tog vi en koppelpromenad längsmed vägen här ute vid gården. Det brukar alltid vara väldigt mycket rådjur ute på åkrarna här, och det var det även igår. Tyvärr hade jag inte förberett mig med extra gott godis, men jag hade lite vanligt godis i fickan. Vi bestämde att vi skulle träna Amy i att ha kontakt med oss samtidigt som vi gick förbi rådjuren. (En rätt svår uppgift när det gäller Amy). 
 
Men jag måste säga att det gick bättre än vad jag hade trott. När Amy fick syn på rådjuren blev hon förstås väldigt intresserad och drog i kopplet. Men jag var där och försökte få kontakt med henne, och efter en liten stund vände hon sig till mig och fick godis. Jag lyckades även få henne att sitta och titta på mig en bra stund samtidigt som rådjuren stod bakom, och det är anmärkningsvärt för henne! Det var en form av skvallerträning vi gjorde, men tyvärr hade jag inte med någon klicker. Jag använde klicker mycket förut, men det var innan Dia kom. Nu har jag bara använt klicker när vi tränar lite tricks, och inte under promenader när båda är med. 
 
Amy gick till och med nästan fot (hon kan inte gå fot men jag tränar henne i det) och hade ögonkontakt med mig flera gånger under vår vandring förbi rådjuren. Duktig tjej! Att få henne att helt sluta jaga är nog på gränsen till omöjligt, men man kan ju i alla fall träna henne så att man kan gå förbi rådjur utan att hon sliter och drar i kopplet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0