Tankar om Dia

Dia är svår just nu. Inte för att hon är en livlig unghund, utan för att hon är mycket omotiverad när det gäller att träna och ta emot belöningar. Ibland kan hon ta en godisbit, men det är helt utan engagemang. Hon kan gå igång på leksaker, men tröttnar väldigt snabbt. det som fungerar bäst är fortfarande att busa med henne, men det fungerar bara om hon är på humör. 
 
Dessutom känns det som om det har gått lite tillbaka med hennes socialträning. Vi har haft så mycket med flytten och renoveringen att vi inte har hunnit ägna oss så mycket åt miljöträning. Dia är en hund som hela tiden måste tränas, annars går det tillbaka. Jag ska erkänna att det känns tungt ibland. Och jag har flera gånger funderat över vad som vore bäst för henne. Samtidigt är hon ju så glad och trygg när vi är hemma på gården, och när hon får springa i skogen. Men jag tycker synd om henne så fort man ska ta henne utanför hennes trygga lilla bubbla. 
 
Omotivationen inför träning hoppas jag bara är en unghundsfas. Hon var ju helt annorlunda när hon var yngre. Där är det bara att ha tålamod och försöka hitta sätt att motivera henne. 
 
 

Kommentarer
Postat av: J.

Jobbigt, vet hur det är...jag tror de kommer bli bättre med åldern och denna årstid så är dom flesta hundar "döva" Aska är just nu också helt omotiverad, hon ska bara busa med pinne när vi är ute, hon är dålig på ta kontakt och är mer osäker och döv. Men det går ju upp och ner med henne som med Dia och det blir bättre. Kämpa på så ska du se att det blir bättre :)

Svar: skönt att höra :p jo man får helt enkelt stå ut :p
Amy och Dia

2014-04-01 @ 11:59:47
URL: http://spetsliv.blogspot.com
Postat av: Anna

Hur gammal är Dia nu? Jag minns Novas unghundsår med skräckblandad förtjusning. Jag slet mitt hår många ggr över henne. Nu är det ju lite speciellt med Dia förstår jag, pga rasen, men med Nova blev det iaf mycket lättare med åldern. Nu är hon snart 6 år. Mumin går inte att jämföra, hon har varit superenkel på alla sätt redan från valpålder.

Svar: Dia är 14 månader. Skönt att det blev bättre med Nova! :) Dia kommer säkert bli lättare att träna ju mindre unghund hon blir, däremot kommer hon nog alltid vara en osäker och ängslig hund, även om man kan träna så att det blir bättre.
Amy och Dia

2014-04-01 @ 13:15:35
URL: http://www.novalajnen.blogspot.com
Postat av: J.

Ja Aska blir aldrig fri från hennes osäkerhet men är såååååå mycket "bättre" idag och som jag tränat och kämpat med denna dam alltså, ibland då och då så känner jag bara att jag ej orkar längre...men man kämpar på, bara fortsätt träna för du gör det superbra, tror hon kommer bli mer trygg i sig själv ju mer du tränar med henne :)

Svar: skönt att höra :) får ta tag i träningen mer nu när renoveringen blir klar. Men försöker ta varje tillfälle i akt att träna :)
Amy och Dia

2014-04-02 @ 00:01:26
URL: http://spetsliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0