Privattimme hos hundpsykolog

I torsdags var jag och Dia hos en hundpsykolog på hundens hus. Dia var väldigt skeptisk till att gå in när hon förstod att Amy inte skulle med. I början stod hon i hallen och tittade medan jag och hundpsykologen satt vid bordet inne i lokalen. Efter ett tag vågade hon sig in i rummet och gick runt och nosade lite, men hon vågade sig inte fram till oss. När hundpsykologen sade åt mig att gå och leka med den leksak hon lagt ut på golvet kom Dia fram till mig och var nyfiken. I slutet av vår privattimme hade Dia vågat sig fram till stolen där jag satt, och på så vis vågat komma ganska nära hundpsykologen. Dia var mycket mer avslappnad i slutet än i början.
 
Det vi fick med oss hem var att vi ska jobba mycket med att stärka Dias självförtroende. Balansövningar, ge henne beröm och få henne att känna att hon klarar av saker i vardagslydnaden och annat. Vi ska göra enkla spårövningar. Det är också viktigt att göra saker med bara henne, ta promenader utan Amy. Försöka göra lite enkla övningar som "sitt" under promanaderna. Mycket av detta är ju saker vi redan gör, samt att vi inte låter folk hälsa på henne utan att hon ska få bestämma själv när hon vill hälsa. Även om våra gäster är snälla och lockar på henne kan det upplevas som stressande och påtvingat. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nicole

Låter inte helt olikt det vi jobbar på med Eldar även om Dia verkar bra mycket "blygare". Ska själva besöka hundpsykolog med honom fast främst pga hundmötena, ska bli intressant att höra vad psykologen ser som man själv kanske missat.

Lycka till med er fina tjej :)

2013-11-04 @ 11:51:51
URL: http://huskyeldar.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0