Från rädd till försiktig...

Har precis kommit hem från en promenad inne i Knivsta, och det gick bra idag igen. Enda gången Dia blev rädd var när det kom en man joggande bakifrån. Hon gillar INTE när folk kommer gående eller springande efter oss. Det går mycket bättre att möta folk. I övrigt var hon rätt lugn. Jag passade på att gå in i centrum eftersom hon kändes ganska lugn, och det gick väldigt bra. Sist jag var där var hon så rädd att jag fick sätta mig på en parkbänk tills hon lugnat ner sig. Idag satt vi på samma parkbänk, men istället för att gömma sig i bruskarna bakom stod Dia och tittade på allt liv runtomkring. Från att ha varit rädd känns hon nu mer försiktig, och det är ett stort steg för henne.
 
Att ha en försiktig hund är ingenting jag har emot egentligen. Och Dia kommer förmodligen alltid vara mer eller mindre blyg av sig, även om vi hoppas på att hon kommer bli mycket bättre än vad hon är nu. Däremot har jag inget behov av att ha en hund som vill fram och hälsa på alla. Det jag vill är ju att Dia, efter att ha fått bekanta sig en kort stund med en främmande människa, ska våga fram och hälsa, samt att hon inte ska vara rädd för främlingar på gatan. 
 
 
Nu är vi hemma igen, och Dia har fått en god tuggsak att roa sig med.
 
 
 
 
 
Själv sitter jag och slöar lite framför TV med Amy efter att ha ätit en sen lunch. Snart kommer sambon med sina barn och då blir det full rulle :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0