Angående antidragsele...

Är just hemkommen från en väldigt härlig promenad i Knivsta! Vi var säkert ute en timme och jag kände mig glad när jag kom tillbaka till bilen. Det är inte varje gång faktiskt. Igår gick jag en sväng i stadsparken medan sambon var hos läkaren. Det var ganska mycket joggare och cyklister i farten, och Dia var väldigt nervös. Kändes tungt när vi kom till bilen, men jag försökte intala mig att det är en period för henne, spökålder och annat, och att det kommer att bli bättre. 
 
Hur som helst, när jag var hos hundpsykologen tipsade hon mig om att använda en antidragsele på Dia, av den anledningen att ett halsband av halvstrypsort kan vara stressande, och att det utvecklas dragkamper mellan mig och Dia. Dia går vanligtvis fint i koppel, men när hon blir rädd kan hon bli flyktbenägen och kan rusa åt sidan eller ner i diket. Nu börjar hon dessutom bli väldigt stark så jag har flera gånger varit på väg ner i diket med henne. Vi har provat vanlig sele, men det har varit samma effekt, och dessutom kan hon krångla sig ur dem. Så igår kände jag att vi var tvugna att prova med antidragsele i alla fall, så jag åkte och köpte ett. 
 
Jag vet inte om det är selen, eller att hon hade en allmänt bra dag idag, men vi promenerade en timme i Knivsta utan att hon slet i kopplet. Och det är inte det bästa, utan att hon kändes mycket lugnare, inte alls lika stressad. Många är ju skeptiska till antidraghjälpmedel, och min uppfattning är att man i första hand ska träna sin hund att gå fint i koppel. Däremot tror jag att det kan vara en bra sak under en begränsad tid, under träning, eller som för oss och Dia; att få henne att inte stressa upp sig själv genom att dra och streta i kopplet när hon blir rädd. 
 
Jag köpte den ju igår, så det återstår ju att se hur det funkar en tid nu, men som sagt så kändes det väldigt positivt idag.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0