Amy gör framsteg

En annan faktor som gjorde promenaden idag upplyftande är att det känns som om Amy börjar bli lättare att få kontakt med. Hon har ju varit riktigt jobbig vid hundmöten, men nu har jag äntligen hittat en metod att träna bort det som jag tror kommer att vara effektiv. Jag har tidigare försökt med klicker och godis vid hundmöten, men problemet har varit att Amy inte har varit tillräckligt intresserad utav godiset. Den andra hunden har varit mer intressant. Men nu har jag ju upptäckt vilken effekt pipande leksaker har på både Amy och Dia. Så nu har jag köpt en liten gummileksak som piper, och den har jag med mig i min ficka på promenader, samt lite korvbitar. Men faktum är att jag har struntat i korven, för det som gör susen, det är att först fånga hennes uppmärksamhet och sedan pipa och leka med leksaken.
 
Idag var vi med om två hundmöten, och jag körde samma taktik, vilket fungerade jättebra. Amy går i princip fot bredvid mig och har ögonkontakt i spänd väntan på att jag ska ta fram leksaken. Även Dia var med lite på noterna och visade tecken på att vilja leka. Ingen av dem brydde sig om den andra hunden. Detta är helt nytt för mig, då jag är van vid att ha en hund som står på två ben när hon ser en annan hund. Tror det är bra för Dia också, för hon är mer osäker och nervös vid hundmöten och vet inte riktigt vad hon ska göra. Så för henne måste jag verkligen ge tydliga direktiv. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0