Nya tag! Inkallnings- och skvallerträning

Igår tog vi nya tag med inkallningsträningen. Tyvärr hade jag inte kameran med mig. Vi tog bilen till en sjö i närheten och Dia fick gå i spårlina. Hon var mycket följsam och lyssnade bra på inkallning. Kändes skönt att se efter händelsen då hon försvann. Vi gick förbi en fårhage där det stod några får en bit bort. Amy var som vanligt tokintresserad och drog i kopplet som sambon höll i. Jag var beredd att ta tag i Dias lina om det skulle behövas. Hon var intresserad men stod mest och tittade. Hon lyssnade när jag sa hennes namn och kom fram till mig. Då fick hon en godis och massa beröm. Amy hör inte för fem öre när man kallar på henne i dessa situationer. Det var en lyckad promenad och vi var en glad liten flock som kom hem!
 
Idag hade jag planerat att gå en sväng i eljusspåret och träna Dia lite mer, men det regnar ju hela tiden! Så tråkigt! Vi har varit ute och gått i området där vi bor, och tränat på lite följsamhet och kontakt. Dia har en tendens att vilja gå ut mitt i vägen, och jag försöker vara konsekvent med att båda hundarna ska gå på min vänstra sida. Kräver lite tålamod! 
 
Dia har också någon konstig idé om att hon ska fara ut efter bilar, när de har passerat. Så nu har jag börjat träna på att de ska stanna och titta på mig när det kommer en bil, och då belönas de med godis. Lite som skvallerträning på bilar.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0